מצא את השטיח שלך!
ייעוץ אצלך בבית לפגישת ייעוץ

שימור ואחזקת של שטיחים אומנותיים

השארת פרטים מהירה:

להבדיל מהשימוש בשטיחים מהמזרח בתקופות קודמות, בהן שימש השטיח במקרים רבים כקישוט או לתצוגה, הרי כיום משמש השטיח מלבד לקישוט, כחפץ פונקציונלי. השטיח פרוש בחדר האורחים, בחדר העבודה ובחדר האוכל. מונחים עליו חפצים כבדים, דורכים עליו בנעלי עור וגומי, אוכלים על השולחן העומד עליו וכו'. מטבע הדברים נמצא השטיח חשוף ללכלוך ולבליה. אדם שברשותו כלי חרסינה יקרים לא יניחם במקום שבו הם עלולים להיפגע או להשתמש בהם לשימוש יום יומי. כך גם בתמונות שלא תיחשפנה לפגעי אקלים או בני אדם. לא כך הדבר ביחס לשטיחים. אנשים דורכים עליהם בקלות וללא מחשבה נוספת; הטיפול בהם, לעתים קרובות, נעשה ללא רגישות יתרה ולפעמים שטיחים יקרים ונדירים, שאין להם תחליף מבחינה תרבותית, מתבלים בצורה מהירה ולשווא.

למראית עין מתקבל הרושם כי השטיחים בבית אינם מלוכלכים, וכי שאיבת השטיחים די בה כדי לשמור אותם נקיים לאורך זמן. העובדה שאנו נחשפים לשטיחים מדי יום ביומו, מונעת מאתנו להבחין בלכלוך המצטבר ובשינוי פני השטיח לאורך זמן. אנו נוטים לחשוב כי לא חל כל שינוי בשטיח והוא נותר כביכול כפי שהיה בתחילת דרכו, צעיר ורענן.

ברור שלא כך הם פני הדברים. סיבי השטיח אם הם עשויים צמר, כותנה או משי, הם סיבים עדינים ומשום שכך הם דורשים טיפול מיוחד ואחזקה שוטפת. למעשה כשמדובר בשטיחים אורגים בעבודת יד, אין צורך בלכלוך גס ורב כדי לפגוע בשטיח. די בהצטברות של אבק, חול ומעט לחות בשטיח כדי שתיווצר עיסה קשה שאפילו אינה נראית לעין ותגרום לשחיקה של השומן הטבעי בסיבים ולהתקשותם. דריכה עליהם בלבד תוביל לשפשוף של פלומת השטיח, לפיצול הסיבים ולשבירת השיער. התוצאות לא יאחרו להגיע ועם הזמן באותם מקומות בשטיח החשופים לשימוש רב יותר יווצרו שקעים (כתוצאה מדחיסה של הסיבים) ויתרה מזו, במצב של שפשוף מתקדם, יתקצר שיער השטיח עד להיעלמות כללית ועד לחשיפה של חוטי השתי והערב. הצטברות החול והלכלוך בתחתית השטיח גורמת להתקשות גב השטיח. בשלב הבא יווצרו "פיצוצים מיקרוסקופיים" שיובילו בהכרח לקרעים ולחתכים בשטיח.

מובן לכל, כי מצב כזה אינו רצוי ואין בו אלא לפגוע בערך השטיח וביוקרתו, לא כל שכן ביופיו ובשלמותו. 

מכאן מתבקש כי כדי לשמור על ערכם וחיוניותם של השטיחים הארוגים ביד, יש להתייחס אליהם כפי שהם באמת – יצירות אומנות. הווה אומר לדאוג לכך שיקבלו טיפול מקצועי, פרופסיונלי, אצל גורמים מהימנים ומוסמכים בתחום, לצד טיפול שוטף ועצמאי בבית. (מטבע הדברים הטיפול בבית יהיה מוגבל וכרוך בהקפדה על כללי זהירות ברורים כדי שלא ייצא שכרנו בהפסדנו ונגרום לשטיחים נזקים בלתי הפיכים).          

אולי יעניין אותך גם...

חברת קידום באינטרנט חברת קידום באינטרנט
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support